בדיקות מאמץ לכנף באמצעות טכנולוגיית הפליטה האקוסטית
בדיקת עומס הכנף היא בדיקה סטנדרטית המתבצעת בזמן תכנון מטוס חדש ובמקרים מיוחדים מתבצעת על מטוסים שנמצאים בשימוש. על כנפיים עשויות ממתכת או מחומרים מרוכבים מפעילים עומס דומה לעומס עבודה, לצורך איתור פגמים וללימוד על יכולות עמידת הכנפיים בעומס ולזהות חולשות בתכן. בעשורים האחרונים פותחו מספר שיטות לניטור אחר מצב הכנפיים, אולם ישנה שיטה אחת בלבד המסוגלת לספק מידע בזמן אמת לגבי היווצרות והתפתחות של אי הרציפויות במבנה הכנף – טכנולוגיית הפליטה האקוסטית (Acoustic Emission).
אינטגריטי דיאגנוסטיקס פיתחה שיטה מיוחדת, מבוססת על טכנולוגיית הפליטה האקוסטית לבניית כנפיים בתנאי מאמץ. השיטה מאפשרת:
- לזהות רמת מאמץ שבו מבנה הכנף מתחיל לפתח פגמים. כך ניתן להעריך את טווח המאמצים המותר בזמן פעילות.
- לזהות סדקים קטנים וגדולים במבנה המתכת ובחתך הכנף כולו.
- לזהות ולהבדיל בין סדקים במטריצה, התפתחות אי הרציפויות ושבר סיבים במבנה הכנף וגם בקורות, צלעות ומעטפת העשויים מחומרים מרוכבים.
- לזהות את אופני העומסים שגורמים להיווצרות והתפתחות הפגמים.
- לחזות אי יציבות מבנית ב-40% עד 70% מעומס הכשל.
כאשר בדיקת הפליטה האקוסטית מיושמת על כנף מטוס שבשימוש, ניתן לבצע ניטור תקופתי אחר מצב הכנף ולענות על השאלות הבאות:
- האם הופיעו פגמים חדשים במבנה?
- האם הייתה התפתחות בפגמים קיימים?
- האם ישנם פגמים קריטיים במבנה שעלולים להוביל לכשל הכנף בתנאי טיסה?
בדיקת פליטה אקוסטית לכנף פותחה על מנת לספק בדיקה מקיפה ומדויקת לשלמות הכנף. החוקרים נתנו דגש לדיוק וגישה מערכתית בפיתוח הכלים והאלגוריתמים המאפשרים גילוי, זיהוי והערכה מדויקים של הפגמים. כל זאת תוך מזעור ממצאי שווא על ידי אלגוריתם לסינון רעשים הנגרמים מחיכוך ופעילות מכונות.
בשונה משאר שיטות לא הורסות, בדיקת הפליטה האקוסטית מאפשרת גילוי פגמים הנמצאים לא רק על פני השטח אלא גם בחתך כולו וגם אינה מוגבלת מבחינת סוג החומרים מהם עשויה הכנף.